Slovenský ráj – peklo nebo ráj? Proč ano, proč ne a za kolik.

Zpátky na Slovensko.

Protože se nám posledně na Slovensku tak líbilo, vyrazili jsme tam začátkem letních prázdnin o svátcích znovu. Tentokrát byl náš cíl o něco dál – Slovenský ráj. A pro mě to byla velká výzva – čekala mě totiž má první ferrata v životě. Přiznám se, měla jsem trochu strach… Jako pokaždé když je něco poprvé…

Naši cestu jsme si rozdělili a první noc přenocovali u Liptovské Mary, která mě lákala už minule, když jsme jeli kolem a já viděla ze silnice tu průzračnou vodu…

Museli jsme si opět koupit dálniční známku za 10€ na 10 dní. Kdybychom věděli, že sem pojedeme znovu, mohli jsme minule koupit známku na 30 dní za 15€ a ušetřit tak 5€.

Doporučuji koupit si známku online ZDE. Nedoporučuji kupovat ve stáncích poblíž hranic! Při přejezdu hranic mi totiž nějak blbnul internet v mobilu a uviděli jsme stánek s prodejem dálničních známek. Vyskočila jsem, že to teda koupím tam. Slečna začala vyplňovat stejný online formulář a pak si řekla 13€. Tak jsem se zarazila, že to stojí normálně 10€. Prý poplatek za zpracování.. To si to tam zvládnu naťukat sama. Odjeli jsme a koupili to normálně online až mi naskočil internet na mobilu.

Liptovská Mara

Na místo jsme dorazili až kolem 10 večer a noc strávili v kempu Mara Camping. Čekala nás fronta na recepci a nacpaný kemp k prasknutí. Nebylo to ani úplně nejlevnější – za jednu noc jsme dali 20,40€ (7€/osoba, 5€/auto a 0,70€ pobytová taxa). Můžete se zde ubytovat jak ve vlastním stanu, tak v různých chatkách. Ceník najdete ZDE.

Ráno mě vzbudilo, jak nějaká slečna před stanem říká, že se byla koupat a že voda je báječná a nikdo tam není. Ihned jsem ožila a rozhodla se ji následovat. Kolem poledne měly totiž přijít bouřky, tak jsme chtěli dopoledne využít na maximum.

Dali jsme si teda ranní koupačku, která byla naprosto boží! Křišťálově čistá ledová Liptovská Mara vás dokonale probere a nastartuje nový den.

S páskou z kempu máte vstup na pláž do MaraFun zdarma. Můžete si zde také vyzkoušet jeden z mnoha vodních sportů, např. wakeboarding, paddleboarding, flyboard, jízdu na kajaku nebo vodním skútru či si zapůjčit šlapadlo (vodné bycikle :D). Děti zde také užijí spoustu zábavy s nafukovacími atrakcemi v bazénku. Můžete se i vydat na vyhlídkovou plavbu lodí Mária po Maře s výhledem na Tatry. Kompletní přehled najdete na stránkách MaraFun ZDE.

My jsme si po snídani půjčili “vodný bycikel so šmýkačkou”. Chvíli jsem nechápala, co tím slečna myslí… Pokud taky dumáte nad tím, co to je, podle fotky pochopíte ;-). Půjčení na hodinu stálo 10€ (+ vratná záloha 20€).

Když se k nám začaly stahovat mraky, vyrazili jsme dál na východ. Zastavili jsme se v Popradu projít si město, což jsme měli asi za 15 min hotový – nic zajímavého tam není :-).

Poprad

Následně jsme pokračovali do našeho cílového místa, což byl Slovenský ráj. Ubytovali jsme se v kempu Podlesok, který nás stál 31,80€ pro 2 osoby se stanem a autem na 2 noci. Bylo zde dost lidí, ale kemp je rozlehlý, tak jsme si celkem v pohodě našli místečko v přední části.

Kemp Podlesok

Zařízení kempu teda ale nic moc… Ty sprchy… Člověk se musel svléknout před nimi, nebyl tam žádný odkládací prostor a musím říct, že jsem se fakt štítila. Když jsem na konci zjistila, že je tam se mnou navíc pavouk, stálo mě to hodně sebezapření s mojí arachnofobií, abych ty dveře otevřela..

A za to se ještě navíc platí! Žetony si musíte koupit na recepci. Stejně tak zaplatíte za pračku (což ještě pochopím), ale dokonce i za sklokeramickou desku, pokud si budete chtít něco uvařit! Nevím, jestli jsem tak rozmazlená z kempů na Zélandu, ale prostě mi to přišlo přehnané vzhledem ke stavu vybavení… Hold musíte počítat, že už jste dál na východě, tak nečekejte žádný komfort, spíš že se z vás všichni budou snažit dostat peníze za každou blbost co to jen jde.

Den D – moje první ferrata

Další den jsme vyrazili na highlight tohoto výletu. Čekala nás ferrata Kyseľ. Přemístili jsme se autem do Čingova, odkud vede cesta k ferratě. Cestou k Čingovu jsme pochopili, že už jsme opravdu hodně na východě. Cikánské ghetto vedle silnice nás celkem vyděsilo. Vzpomněla jsem si na radu mé maminky ať tam hlavně nesjíždíme z hlavní silnice… Asi měla zase pravdu 🙂

Na parkovišti u Čingova nás stáhli o 5€ za parkování. Vyrazili jsme i s ferratovým vybavením (které si tu můžete všude půjčit za 5-10€) po žluté stezce nahoru na Tomášovský výhľad (656 m n m). Vyhlídka krásná, jen nečekejte, že tu budete sami :D.

Poté jsme sestoupali opět zpátky dolů a po pár kilometrech došli k ferratě Kyseľ. Kousek před ní seděl jakýsi správce Štátné ochrany prírody a chtěl vidět naše vstupenky. Jak jsme šli na ten Tomášovský výhľad, tak jsme to nějak minuli… Kamarádům, se kterými jsme se tam potkali, zase prodali na parkovišti něco jiného… Tento pán říkal, že máme štěstí, že má ty vstupenky u sebe, že se nemusíme vracet zpátky do pokladny. Koupili jsme si teda u něho vstupenky na ferratu po 5€.

O kousek dál jsme si nasadili ferratové vybavení a já si to poprvé zkusila na prvním velmi nízkém úseku.

A takhle srandovně to pokračovalo i dál. Většinu času jsme normálně šli korytem potoka a občas se spíš tak tréninkově připnuli. Takže žádné drama se nekonalo ;-).

Pak tam bylo pár “těžších” úseků, kdy jsme stoupali podél vodopádu. Vesele jsem si to sunula podél stěny a soustředila se na přepínání karabin, až jsem si najednou všimla, že jsme vlastně docela vysoko! V tu chvíli jsem úplně zatuhla když jsem si uvědomila tu výšku pod sebou a měla pocit, že už se dál prostě nehnu. Ale nedala jsem na sobě nic znát, překonala chvilkový strach a pokračovala dál – už jsem se dívala radši jen nahoru :D.

Nakonec jsme došli k nejvyššímu vodopádu, ten byl fakt krásný. Udělali jsme si pár foteček a pak nás ještě čekalo vylézt po žebříku nad vodopád.

Tam jsem si mohla vydechnout, že je to za mnou a zvládla jsem to. Ostatní sice říkali, že to byla prd ferrata, ale i tak jsem byla na sebe pyšná, že jsem dokázala něco víc než doposud :-).

Vraceli jsme se okružní cestou zpátky a stavili se na chatě Kláštorisko. Dali jsme si halušky za 7€, které nebyly teda nic moc… Ale výhled z chaty byl pěknej :-).

Postupně jsme se vrátili k autu k Čingovu, byli jsme už docela zmožení, měli jsme v nohách přes 20km. V kempu jsme chvíli poseděli u stanu a pak odpadli.

Soutěska Suchá Belá

Další den jsme se rozhodli pro menší trek do soutěsky Suchá Belá. Trasa vedla od nás z kempu Podlesok. Auto už jsme museli dát na parking, kde jsme za něj zaplatili 3€. Vstup do soutěsky stál 1,5€.

Cesta vedla převážně potokem, takže jsme tam poskakovali po kamenech a kládách. Bylo to zábavný ;-). Tato soutěska je také známá četnými žebříčky a lávkami, které vás provázejí prakticky celou cestu.

V některých chvílích jsem si říkala, že tady by to jištění bylo možná potřebnější než na té ferratě :D. Ta lehká námaha stála ale určitě za to. Odměnou nám byly skvostné vodopády, kolem kterých jsme procházeli a šplhali.

Patří to sice k náročnějším trasám, ale potkávali jsme cestou i rodiny s dětmi, záleží asi na povaze rodičů, jestli to s nimi dají ;-). Pejsky bych s sebou ale rozhodně nebrala – právě kvůli těm četným žebříkům.

Tato trasa je jednosměrná, zpátky se schází už po normální cestě. Okruh má asi 12km, zabralo nám to asi 3 a půl hoďky, ale v poklidném tempu, s přestávkou na sváču, fotky a tak ;-).

Dole na parkovišti jsem si samozřejmě musela koupit turistické známky a vizitky do sbírky ;-).

Cesta zpátky…

Pak jsme se už vraceli zpátky do ČR. Zastavili jsme se ještě v Popradu v restauraci Fabrika , kterou jsme si našli v aplikaci Cashback World. Restaurace je to opravdu krásná, stylová, luxusní. Jen jsme na to jaksi nebyli připraveni po několikadenním pobytu ve stanu a přírodě :D. Dali jsme si tedy jen něco menšího, nechali si to načíst na Cashback kartu a pokračovali jsme vstříc domovu.

Restaurace Fabrika

Cesta byla docela šílená. Všichni se vraceli z prodlouženého víkendu a tak jsme většinu času prostáli na dálnici nebo silnici a čas dojezdu se tak postupně téměř zdvojnásobil. Google mapa nás navíc zavedla velmi vtipnou cestou, kdy nás odklonila z dálnice někde u Rožumberoku.

Nejdřív to bylo v pohodě, jeli jsme v koloně dalších aut, kteří se to také snažili objet. Pak se v jeden moment všichni ale vraceli zpátky na dálnici, nám ale Google říkal ať jedem pořád dál… Poslechli jsme tedy navigaci, ale začalo nám to být divné…

Nikde žádné auto, dál už jsme jeli úplně sami. Začal se mi svírat žaludek a Péťa říká: “Dokud je tu ještě asfalt, tak je to v pohodě”. V tu ránu silnice končila a pokračovala jen úzká prašná cesta. Už nebylo cesty zpátky. Začala mě popadat panika… už jsem tam na konci viděla bandu cikánů, co nás okradou, znásilněj, unesou… Naštěstí se žádný z mých katastrofálních scénářů nekonal.

Najednou jsme se ocitli uprostřed stavby, kde stavěli nějaký most. Projížděli jsme kolem bagrů a jeřábů a jen se modlili ať nás tam autíčko nenechá. Už jsem se musela smát, kam nás to ten Google zavedl! Vše ale dobře dopadlo, po zkoušce mých nervů jsme se vrátili zpátky na dálnici a drandili dál.

U silnice jsme zase nakoupili nějaké slovenské sýry domů (nakládaný kozí sýr byl boží) a naše poslední zastávka byla v kolibě Drietomica kousíček před hranicemi. Výborně jsme se tam najedli – inspirovat vás může třeba “řízek jako lopata” :D. Za kolibou chovají navíc krásné jelínky (nebo co to je za vysokou zvěř), které si můžete nakrmit (ano, dělaly to jen děti a my dva :D).

Slovenský Ráj – proč ano, proč ne?

+ Ráj

• z ČR to není daleko (zvláště z Moravy)
  • z eurových zemí patří k těm levnějším
  • nádherná příroda – kopce, skály, vodopády
  • ferrata Kyseľ vhodná pro začátečníky
  • ráj pro ty, kteří mají rádi aktivní dovolenou

– Peklo

• na Východě Slovenska nečekejte žádný extra komfort
  • vytáhnou z vás peníze za každou maličkost
  • nevhodné pro pejskaře, pro ty by se to snadno mohlo stát peklem 🙂

A na kolik nás to vyšlo?

Zde se můžete podívat na rozpis útraty pro 2 dospělé osoby na 4 dny (3 noci)

Nafta – cca 800 km – TESCO – Cashback World partner na poukázkycca 1500,- Kč

Parkování u kempu Podlesok – 3 €

Vstup soutěska Suchá Belá – 2 x 1,5 €

Turistické známky + vizitky , magnetka – 7,80 €

Poprad restaurace Fabrika – Cashback World partner (2 x polévka, nealko) – 9,10 €

Slovenské sýry u silnice – 5,70 €

Koliba Drietomica (smažený ovčí sýr, řízek jako lopata, pití) – 21,90 €

CELKEM: cca 7.615,- Kč

(kurz 1 € = 26,70 Kč)

Pokud ještě Cashback kartu nemáte a chtěli byste získávat výhody po celém světě jako my, klikněte ZDE a získáte Cashback kartu zdarma 🙂.

Barbora Zaoralová
„Miluju cestování. K tomu a nejen k tomu jsou ale zapotřebí peníze. Ukazuji lidem cestu, jak jednoduše dosáhnout na více peněz díky svým běžným nákupům, aby pak mohli také cestovat, a radím jim na jejich cestách po světě.“ Můj příběh se dočtete zde: